Facebook   Twitter

History

Na de oorlog werd natuurlijk ook in valkenswaard de bevrijding gevierd. Georganiseerd vanuit het oranjecomité verandert de invulling in de eerste jaren nogal eens. Van bevrijdings optochten met versierde wagens, via sportwedstrijden naar een Bloemencorso voor de jeugd in 1953.

Dit sloeg kennelijk goed aan want in 1954 trekt het eerste officiële Bloemencorso door Valkenswaard. Op dat moment nog steeds georganiseerd namens het oranjecomité. Pas in 1955 wordt het Bloemencorso een zelfstandig evenement omdat met ingang van dat jaar de bevrijding op 5 mei wordt gevierd en de evenementen gescheiden werden.

Wat begon met versierde bolderkarren, ontwikkelde zich al snel naar echte praalwagens. telkens werd de lat weer hoger gelegd en omdat er nu al meer dan 50 keer getrokken is is het bloemencorso van nu nauwelijks meer te vergelijken met dat uit de beginjaren. kijk maar eens naar de ontwikkeling van ons Buurtschap door de jaren heen.

 

(foto's volgen)

 

Op dit moment nemen 14 buurtschappen deel, allen uit Valkenswaard en Dommelen. De basis is nog steeds hetzelfde. Een praalwagen met -bijna uitsluitend- dahlia's die niet door een tractor mag worden getrokken, maar door duwers moet worden voortbewogen.

Lange tijd zag de ontwikkeling alleen op de moeilijkheidsgraad van de wagen zelf. De wagens werden steeds groter en groter en steeds moeilijker van vorm. De laatste tien jaar bestaat een corsowagen regelmatig uit meerdere wagens. Wij als Wilhelmina voert wat dat betreft nog steeds de ranglijst aan met maar liefst 5 wagens in 2001 met Samba da Dahlia.

Het aantal bloemen nam daarmee uiteraard ook toe. van enkele duizenden in het begin, tot aan het streefniveau van maximaal 175.000 nu. Ook het gebruik van de bloemen zelf is veranderd. Lange tijd bestond een wagen uit grote vlakken. In 1983 paste de toenmalige ontwerper van Wilhelmina (Will Ditrich) voor het eerst het zogenaamde " verloopsteken " toe. De verschillende kleuren werden gemengd om een bijvoorbeeld een vloeiend verloop te krijgen van geel via oranje naar rood. Dit werd al snel gemeengoed en wordt nog steeds veel gebruikt. Het meest vergaand in dit opzicht was buurtschap Leenderweg in 2001 dat de wagen " Game over ' in pointillisme heeft uitgevoerd. Ook is er het zogenaamde mooie prikwerk waardoor je als het ware een schilderij op de wagen verft.

Een ander belangrijk aspect betreft de figuratie en alternatieve materialen. De historie geeft wat dat betreft een wisselend beeld. In de jaren '60 waren stilzittende of vriendelijk wuivende figuranten alleszins geaccepteerd. Vervolgens kwam er een periode waarin dit werd ontmoedigd en " kale " praalwagens de voorkeur hadden. In de tweede helft van de jaren '90 is dit weer omgeslagen. Nog steeds was er de zoektocht naar een hogere amusementswaarde, maar de wagens zelf konden niet meer groter of moeilijker van vorm. De verdere ontwikkeling zag op twee aspecten: figuratie en het bewerken met bewegende onderdelen.

Met figuratie werken wij al enkele jaren. Dit is dan wel naar de hedendaagse normen. Geen stilzittende figuranten, maar spektakel met muziek en theater. De bemensing en aankleding is een klus op zich. in 2003 hadden wij bijvoorbeeld 92 mensen op het parcours om de wagen te laten trekken. De norm is inmiddels duidelijk. De figuratie moet als onderdeel van de wagen, de wagen versterken. De figuratie hoort bij de wagen, en niet andersom. ook de jurering is op deze wijze ingevuld

Onder invloed van onze huidige ontwerper Peter van Gompel zijn we na lang aarzelen uiteindelijk in 2003 ook met bewegende delen begonnen. Een hele harde kern van ons heeft daarvoor de hele zomer keihard doorgewerkt. Met succes overigens want we hebben hiermee wel mooi de wagenprijs gehaald.

 

Na de oorlog werd natuurlijk ook in valkenswaard de bevrijding gevierd. Georganiseerd vanuit het oranjecomité verandert de invulling in de eerste jaren nogal eens. Van bevrijdings optochten met versierde wagens, via sportwedstrijden naar een Bloemencorso voor de jeugd in 1953.